donderdag 11 oktober 2012

Fotomodel gezocht!

Week 3

Ik ben ondertussen al beland bij de derde opdracht. Aangezien ik wil proberen om zoveel mogelijk variatie te creëren in mijn cultuurprikken (zowel op vlak van onderwerp als van soort), doe ik deze week weer iets helemaal anders. Ik ga voor het eerst in mijn leven een lezing bijwonen op eigen initiatief. Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig naar wat voor soort mensen er naar zo'n lezing gaan. Waarschijnlijk zijn het vooral op-en-top 'cultuurmensen'. Daarbij denk ik dat er ook mensen aanwezig zullen zijn die niet direct heel cultureel aangelegd zijn, maar veel interesse hebben in het onderwerp dat die avond besproken wordt. Zij hebben misschien extra informatie nodig omdat ze met het probleem te maken hebben gehad in hun nabije omgeving. Ik ben dan ook heel benieuwd of deze lezing mij gaat bevallen.
De Adelberg

Woensdag 24 oktober ga ik 's avonds naar 'Fotomodel gezocht!' in De Adelberg in Lommel. De 'hamvraag' deze avond is: Wat zijn de gevaren van sociale media of intensief surfgedrag? en: Is internetverslaving fictie of non-fictie? Deze vragen zijn dan ook meteen mijn onderzoeksvragen voor dit blog-item.

Ik heb tijdens de opleiding PAV ontdekt dat dit onderwerp regelmatig aan bod komt tijdens stagelessen en in PAV-boekjes. Dat is voor mij een grote motivatie om deze lezing bij te wonen. Ik zal er hoe dan ook iets kunnen uithalen.

De lezing: wat te verwachten?

"Fotomodel gezocht!" is een roman van de Lommelse auteur Aloka Liefrink. Ze wil met dit boek jonge vrouwen waarschuwen tegen de schaduwkanten van internet, sociale media en de modellenwereld. Op 24 oktober vertelt ze over dit boek, maar ook over ander werk van haar. Vervolgens wordt er dieper ingegaan op het probleem van internetverslaving. Een medewerker van CAD Limburg (Centra voor Alcohol- en andere Drugproblemen) geeft een uiteenzetting over het probleem.

Na de lezing is er een bovendien een debat over de voordelen en de gevaren van sociale media zoals Facebook. Volgens mij past dit perfect in het PAV-plaatje!

Aloka Liefrink met haar roman 'Fotomodel gezocht!'


Schrijfster Aloka Liefrink 

Aloka Liefrink is geboren in 1979 in India. De eerste negen maanden van haar leven woonde ze daar in een weeshuis. Daarna werd ze geadopteerd door een Belgisch-Nederlands koppel. Samen met haar (adoptie)broer groeide ze op in de Kempen.

De 'schrijfmicrobe' heeft ze meegekregen van haar adoptievader. Hij was redacteur-vertaler, maar ook jeugdboekenschrijver. Door verhalen en gedichten te schrijven, verwerkte Aloka het alledaagse leven en gaf ze het meer kleur.

In het secundair deed ze vaak mee aan gedichten- en verhalenwedstrijden, waarmee ze verschillende prijzen won. Haar eerste echte boek 'Verdweesd' is ontstaan op een gerecycleerd notitieboekje dat ze overal mee naartoe nam.

Aloka schreef pas op haar 26ste haar levensverhaal neer. Ze kwam toen tot de ontdekking dat ze heel wat te schrijven had. Een goede vriendin overtuigde haar om het verhaal te laten lezen door een uitgever. Op die manier kwam het verhaal bij uitgeverij Vrijdag terecht. Aloka vond het boek iets te persoonlijk om zo uit te geven, dus kleurde ze het verhaal met een fictief randje.

'Verdweesd' werd haar debuutroman, een vrij autobiografisch verhaal dus.
'Fotomodel gezocht' is haar tweede boek, een thriller waarin de schaduwzijden van sociale media worden belicht. In totaal heeft de schrijfster al vier boeken geschreven.

Op YouTube vond ik dit interview met Aloka Liefrink. Daarin vertelt ze over haar turbulente leven en haar boek 'Fotomodel gezocht!'.



Uit dit filmpje blijkt dat de schrijfster een hele zware jeugd heeft gehad. Ik vind het heel bewonderenswaardig hoe ze haar leven in eigen handen heeft genomen en waar ze nu staat.

Het boek

Aangezien de lezing gebaseerd is op het boek 'Fotomodel gezocht!', ben ik naar de bibliotheek getrokken. Het lijkt me heel zinvol om de thriller te lezen om op die manier zoveel mogelijk uit de lezing te halen.

Wanneer de ouders van hoofdpersoon Jolien uit elkaar gaan, vindt haar moeder - via Facebook - haar onbeantwoorde jeugdliefde: Robert, terug. Deze keer lijkt de liefde wederzijds. De vraag is echter met welke motieven Robert in deze relatie stapt?

Dat wordt stukje bij beetje duidelijk als Joliens moeder plotseling overlijdt. Op haar vader kan ze niet rekenen, want die is als gevolg van een promotie voor onbepaalde tijd naar het buitenland vertrokken. Kort na het overlijden van haar moeder verhuist Jolien onder valse voorwendselen met haar 'stiefvader' Robert naar een vervallen bungalow. Robert ziet in Jolien het perfecte model om van zijn modellenbureau Shoot een succes te maken. Hij belooft haar een glamourleven als covergirl van een gerenommeerd magazine. Maar Robert opereert niet alleen en voordat Joliens dromen werkelijkheid worden, wordt ze gedwongen tot drugsgebruik, het volgen van diëten en steeds oneerbaardere fotosessies, die haar totaal uit evenwicht brengen. Maar daar blijft het niet bij. Lukt het Jolien om zich aan de psychische en fysieke beproevingen te ontworstelen?

Als ik het boek en de auteur niet zou kennen, zou ik het waarschijnlijk niet uit de rekken hebben genomen. De titel laat voor mij uitschijnen dat het een jeugdboek is. Nu ik wat meer heb gelezen over het boek en de schrijfster, denk ik dat het boek zeker de moeite waard is. Vaak zijn het namelijk auteurs met een getekend leven die de mooiste verhalen schrijven.

Dus nestel ik mij op de bank...


Ik heb het boek in één ruk uitgelezen. Niet omdat ik het super goed vond, maar wel omdat het enorm vlot leest. Als ik kritisch ben, moet ik zeggen dat ik het geen hoogstaande literatuur vind. Het is volgens mij eerder een boek voor mensen die weinig lezen of voor jongeren die houden van onderwerpen als seks, drugs, de modellenwereld enzovoort. Voor het lezen zei ik al dat de titel mij eerder aan een jeugdboek deed denken. Ook al is het een boek voor volwassenen, toch is mijn verwachting een beetje uitgekomen. Ik denk dat er al veel gelijkaardige verhalen bestaan. Ik denk bijvoorbeeld aan boeken van Dirk Bracke en Carry Slee. Zelf was ik vroeger gek van hun boeken, die vaak ook gaan over drugs en andere 'problemen' die jongeren aantrekken. Het boek 'Fotomodel gezocht!' deed mij daarom echt terugdenken aan die tijd.

De schrijfstijl van Aloka Liefrink heeft mij ook niet echt omvergeblazen. Het boek las gewoonweg heel vlot en gemakkelijk, wat uiteraard fijn is, maar ik miste toch die mooie verwoordingen en uitspraken. Dit boek is ideaal om te lezen als je je volledig wil ontspannen en niet teveel nadenken. Eigenlijk hou ik daar heel erg van, maar voor deze blog is het minder geschikt. Ik vind het ook zalig om luchtige films te kijken waar je helemaal niet bij hoeft na te denken. Dat soort films vind ik een beetje vergelijkbaar met dit boek.

Toch weet ik dat Aloka Liefrink wél een boodschap wil uitdragen met haar boek. Dat zegt ze namelijk in het filmpje. Ze wil jonge meisjes behoeden voor loze woorden van zogenaamde modellenbureaus en de druk die daarbij komt kijken (bijvoorbeeld veel afvallen). Ook wil ze hen erop wijzen dat sociale media veel prijsgeven en dat je daarvoor moet oppassen. Doordat de lezing gaat over onder andere de gevaren van sociale media, had ik verwacht dat dit veel meer zou terugkomen in het boek. Eigenlijk is sociale media maar heel beperkt aan bod gekomen en zag ik de link zelfs pas na het herbekijken van het interview.

Ik had misschien meer van het boek verwacht, maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds benieuwd ben naar de lezing.

De gevaren van sociale media en intensief surfgedrag 

Ik wil mij op de lezing voorbereiden door mij wat in te lezen over de gevaren van sociale media en intensief surfgedrag. Eens kijken wat ik hierover vind op het internet...

We leven in een maatschappij waarin sociale media niet meer weg te denken zijn. Daarom is het belangrijk voor ons en zeker voor leerlingen om bij de gevaren en nadelen ervan stil te staan. In de dagelijkse actualiteit verschijnen er regelmatig nieuwsberichten die te maken hebben met sociale media. Voorbeelden van zulke artikels zoek ik bij een ander puntje. 

Sociale media nemen bij jongeren een steeds belangrijkere rol in. Het is gemakkelijk om te communiceren met vrienden, het is leuk om te snuffelen op andermans pagina en het is bovendien een manier om te zorgen dat je in de belangstelling staat. Het is namelijk zo dat veel mensen online een eigen persoonlijkheid creëren waarbij ze zichzelf en hun leven gemakkelijk beter kunnen voorstellen dan het werkelijk is. Je zet er namelijk alleen de leuke foto's op en post dingen waaruit blijkt hoe grappig of leuk je bent.

Ik heb gegrasduind door verschillende websites en ben tot dit "gevaren-lijstje" van sociale media gekomen:

- Mensen kunnen zich voordoen als iemand anders. Het is namelijk heel gemakkelijk om een nep profiel aan te maken. 
- Inbrekers gebruiken sociale media om erachter te komen of mensen thuis zijn of niet. 
- Studenten kunnen later tijdens een sollicitatiegesprek worden gewezen op bepaalde dingen die ze online hebben gezet. 
- Leerlingen kunnen problemen krijgen op school door hun online gedrag.
- Op sociale media nemen we dingen aan van vreemden (video's, uitnodigingen voor apps, ...) die vaak vergiftigd zijn met virussen die de persoonlijke informatie blootleggen. 
- Veel mensen gebruiken sociale media als afleiding en schieten daardoor te kort op het werk of in een gesprek met iemand. Het is beter om zo'n drie keer per dag kort alles checken. 
- Die constante informatiestroom waarmee we te maken hebben door sociale media belemmert de rust die ons lichaam en onze geest nodig heeft. 
- Niet iedereen maakt het onderscheid tussen vriénden en vrienden. We hebben enorm veel vrienden op sociale media, maar dat zijn niet allemaal echte vrienden. 
- Het is gevaarlijk om alles klakkeloos op het internet te gooien, want dingen kunnen verkeerd terecht komen. Daarbij is het niet verstandig om alles te geloven wat er online staat. 
- Sommige mensen vervangen hun sociale leven door het sociale media contact. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. 
Sociale media verstoren het onderscheid tussen de privésfeer en het publieke domein. Het persoonlijke verwordt steeds meer publiek bezit en publieke zaken worden steeds vaker in het persoonlijke domein getrokken. 

Gevaren van sociale media in de actualiteit 

In dit artikel en filmpje gaat het over een uit de hand gelopen feestje dat via Facebook verspreid werd. Een meisje uit het Nederlandse Haren wilde haar zestiende verjaardag vieren met haar vrienden. Ze was echter vergeten om de uitnodiging als privé aan te vinken. Het resultaat: zo'n 3000 jongeren kwamen naar Haren en het feestje eindigde met ernstige rellen. De korpschef doet een oproep tot zelfreflectie over sociale media. Hij zegt dat we te maken hebben met een nieuw fenomeen: de sociale media heeft de kracht om mensen op te roepen en uit te nodigen. Hij vraagt zich af hoe we dit kunnen voorkomen. Deze gebeurtenis bewijst inderdaad dat Facebook een enorm krachtig communicatiemiddel is.

Dit artikel bewijst dat vervalsing via sociale media regelmatig voorkomt. In dit geval is er een bedrijf dat zich voordoet als Colruyt en cadeaubons uitdeelt via Facebook. Het is met andere woorden een valse actie die helemaal niets met Colruyt te maken heeft. Het is grappig dat ik dit nu lees, want ik heb daarnet op Facebook al bij verschillende mensen dingen zoals 'Danku, Colruyt!' op hun prikbord zien staan.

In dit artikel worden de gevaren van Facebook nog eens belicht. Mensen beseffen niet dat hetgeen ze posten op hun pagina altijd verspreid kan worden en dat dit gevolgen kan hebben in het echte leven. Ook niet iedereen weet hoe je je Facebookpagina zo goed mogelijk kan beveiligen.

Dit nieuwsbericht is bijna niet te geloven. Een Facebookmoord??? Dat gaat wel heel ver. Een veertienjarige jongen uit Nederland heeft een meisje van dezelfde leeftijd vermoord in opdracht van een vriendin en haar vriend. Het vermoordde meisje zou op haar Facebookpagina geroddeld hebben over haar goede vriendin. Volgens de jongen (de dader) werd hij onder druk gezet en kon hij niet anders dan de opdracht uitvoeren.

Sociale media worden bijna dagelijks wel eens in het nieuws vermeld. Ze maken duidelijk een groot deel uit van ons leven. Daarom lijkt het mij ook heel belangrijk om met leerlingen in te gaan op de gevaren ervan.

Internetverslaving 

Doordat sociale media in deze maatschappij zodanig vertegenwoordigd zijn, denk ik dat internetverslaving vooral een fenomeen van deze tijd is. Studenten spenderen bijna hele dagen op hun laptop, ikzelf trouwens ook. In mijn vrije tijd ga ik wel niet achter mijn scherm zitten, dus bij mij is het zeker geen verslaving. Het is een verplichting. Op school kunnen wij gewoonweg niet zonder onze laptop. Ik vind het persoonlijk aangenaam werken, maar ik heb niet de behoefte om lang achter mijn laptop te zitten als ik geen schoolwerk heb.

"Internetverslaving is een benaming voor problematisch veel internetgebruik, dat niet langer voortkomt uit noodzaak, maar vanuit een innerlijke drang." (Wikipedia)

Toch is internetverslaving nog geen officiële diagnose. Omwille van deze reden wordt volgens mij tijdens de lezing de vraag gesteld of internetverslaving fictie of non-fictie is. Ik denk alvast non-fictie!

Symptomen 

- Steeds meer en langer achter de computer zitten dan de bedoeling is;
- Erger verdiept zijn (bijvoorbeeld in een spel) dan normaal is;
- Internet- of spelgebruik ontkennen en verstoppen voor anderen;
- Ongehoorzaamheid aan tijdslimiet;
- Minder interesse voor offline activiteiten (sport) en hier ook geen plezier aan beleven;
- Minder interesse voor de eigen gezondheid (hygiëne, slaap, eten, ...);
- Sociale terugtrekking van vrienden en familie, werk en of school;
- Onthoudingsverschijnselen als onrust en irritatie;
- ... .

Het is niet zo dat iemand die internetverslaafd is, al deze symptomen heeft. Ook betekent het voorkomen van één van de symptomen nog niet dat iemand verslaafd is. Er is pas echt sprake van verslaving wanneer er een innerlijke drang naar internetgebruik is en wanneer het normale functioneren beïnvloed wordt.

Mensen die gevoelig zijn voor internetverslaving, zijn vaak sociaal wat geïsoleerd, soms heel eenzaam en hebben moeite met sociale relaties in het echte leven. Volgens mij zijn het ook deze mensen die veel tijd zouden spenderen in het maken van een nep profiel om zo een 'ander leven' op te bouwen, maar dan wel online en fake.

Via deze link kan je testen of je internetgebruik onder controle is. Ik heb de test gedaan en dit is mijn uitslag:

"Deze uitslag geeft aan dat je de mate van je internetgedrag goed onder controle hebt. Je internetgedrag geeft niet direct reden tot bezorgdheid. Blijf echter voorzichtig."

Ik moet me alvast geen zorgen maken!

De lezing: Fotomodel gezocht!

Woensdag 24 oktober was het zo ver. Om 19u vertrok ik richting Lommel, naar de bibliotheek.Gelukkig had ik nog even de locatie opgezocht, want ik dacht eerst dat het in de Adelberg te doen was. Het is echter een samenwerking tussen de bibliotheek en de Adelberg. Ik ben dus weer ergens terechtgekomen waar ik nog nooit eerder was geweest . Eigenlijk is het een hele toffe bibliotheek, geen grote open ruimte maar met verschillende gezellige 'hoekjes'. 

bibliotheek Lommel
Ik was - wonder boven wonder - als allereerste daar. Ik had al even schrik dat ik het enige 'publiek' zou zijn.  Aloka Liefrink kwam even later binnen en stelde zich meteen aan mij voor. Ze dacht dat ik van het JAC (Jongeren Advies Centrum) was. Toen ik zei dat ik gewoon kwam luisteren, deed haar dat duidelijk veel plezier. 

ticket
Na een tijdje begonnen de stoelen zich toch te vullen en uiteindelijk zaten we er met een dertigtal mensen. Alle stoelen waren bezet, dat had ik niet verwacht. Er zaten ook drie jongens bij van het zesde middelbaar. Ik hoorde hen zeggen dat ze voor hun GIP daar waren. Zij hebben - net zoals mij - tijdens de hele lezing in sneltempo notities gemaakt. Ik vond het wel leuk dat ik niet de enige was. De mensen moeten gedacht hebben dat ik wel héél geïnteresseerd was. Ik heb bijna tien bladzijden volgeschreven... oeps.

Deel 1: interview 

Het eerste deel van de lezing bestond uit een soort interview. Vooraan aan een tafel zaten drie mensen: de schrijfster Aloka Liefrink, een interviewster en een politicus (een schepen van Lommel). De schepen introduceerde Aloka Liefrink door haar kort voor te stellen en haar eigen mening over het boek Fotomodel gezocht! mee te delen. Ze vertelde dat ze zelf eigenlijk niet vaak leest en al zeker geen thrillers. Toch heeft ze dit boek  op één avond uitgelezen. Fotomodel gezocht! heeft haar mening over thrillers veranderd. De schepen vertelde ook dat meisjes die niet zo sterk in hun schoenen staan of meisjes die problemen thuis hebben een hele gemakkelijke prooi zijn voor figuren met slechte bedoelingen. Ze zei er wel bij dat dit niet altijd zo drastisch hoeft te zijn als in het boek, maar dat het ook fictie is. Ik leidde daaruit af dat zij het ook een beetje 'too much' vond. Mij leek het ook niet zo waarheidsgetrouw, hoewel ik tijdens mijn opzoekingswerk vooraf heb ontdekt dat de schrijfster het verhaal heel realistisch vindt. Er zitten zeker allerlei reële elementen in, maar allemaal samen vond ik het een beetje overdreven. Dat mag natuurlijk voor een thriller, maar dat zou Aloka Liefrink wat meer mogen benadrukken. 

Na deze introductie startte het interview. De interviewster stelde af en toe een vraag en Aloka antwoordde hier telkens heel uitgebreid op. Ze las ook regelmatig een stukje voor uit het boek. Doordat haar antwoorden zo uitgebreid en doordacht waren, voelde het wel aan alsof alles goed was voorbereid en geoefend. Daar is uiteraard niets mis mee! Aloka deed haar verhaal op een hele boeiende manier.

De schrijfster vertelde dat ze met Robert (de kwade figuur in het verhaal) jonge meisjes wil waarschuwen voor zulke figuren.

In heb boek heeft de moeder van het hoofdpersonage vakantiefoto's van haar dochter op Facebook staan. Dat is eigenlijk de reden van Robert om terug contact op te nemen met de moeder. Hij is enkel uit op de dochter, Jolien. Aloka Liefrink vindt het daarom erg belangrijk dat je weet hoe je moet omgaan met sociale media. Hoe profileer je je op Facebook? Is het wel verstandig om je zoon of dochter in zwemkledij op Facebook te zetten? Het is bovendien belangrijk dat iedereen weet hoe je optimaal gebruik maakt van de privacyinstellingen.

Wanneer de interviewster vraagt waarom Aloka Liefrink voor de titel Fotomodel gezocht! heeft gekozen, was haar antwoord dat veel jonge meisjes dromen van een carrière als fotomodel. Als je even googelt, kom je regelmatig dingen als 'fotomodel gezocht' tegen. Schadelijke figuren spelen namelijk in op die dromen.

De schrijfster heeft 'fotomodel gezocht' ingegeven op Google en ze zegt dat je dan uitkomt op sites waar je je dochter niet mee in aanraking wil laten komen. Natuurlijk word ik dan benieuwd dus besluit ik het ook eens te proberen... De eerste site waarop ik klik is deze. Hier vind je heel wat 'fotografen' die modellen zoeken. Aan de taalfouten en soms vreemde inhoud merk ik al meteen dat dit heel amateuristisch is en dat dit niets met glitter en glamour te maken heeft. Ik zou inderdaad ook niet willen dat mijn dochter zou ingaan op één van deze verzoeken. De kans is groot dat je via zulke sites bij de foute personen terecht komt. Een modellencarrière zal er al helemaal niet van komen!



Het is dus belangrijk dat ouders op de hoogte zijn van alles wat er bestaat rond sociale media en internet in het algemeen. Het gevaar van het internet is dat je steeds wordt afgeleid naar andere sites. Jongeren moeten leren om niet op al die verleidelijke links te klikken.

Om verslaving te voorkomen, is time-management ook heel belangrijk. Je moet voor jezelf een limiet kunnen stellen op vlak van recreatief internetgebruik. Internetverslaving maakt huwelijken, relaties en vriendschappen kapot.

Aloka gaf tenslotte nog als tip mee dat je moet zorgen voor een positieve communicatie met je kind en/of partner. Als je er speels, open en modern mee omgaat, kan je verslaving en andere gevaren vaak voorkomen.

Deel twee: het debat 

Nu kon het tweede deel van de avond beginnen: het debat. Een jonge man van het CAD (Centra voor Alcohol- en andere Drugproblemen) had een prezi bij over internetverslaving. 'Gamen bij jongeren' en 'internetgebruik' zijn twee extra problematieken die het CAD heeft opgenomen op vraag van jongeren en ouders. Doordat er zoveel vraag naar was, heeft het CAD hier dus hulpverlening rond georganiseerd.

Aangezien er zich tot nu toe nog enkel mensen hebben aangemeld in verband met gamen (geen sociale media), is de prezi daarop gebaseerd. Uiteraard kan je dit gemakkelijk opentrekken naar sociale media.

Ik ga hier proberen samen te vatten wat deze CAD-medewerker te vertellen had.

Waarom is gamen geweldig?

* ontspanning
* vaardigheden (goed zijn)
* vrienden
* beter worden dan anderen
* andere wereld (Wie kan ik zijn in de game? Wie kan ik zijn op Facebook?)
* leerzaam (talen, samenwerken, ...)
* ...

Het moeilijke aan deze verslaving is dus dat het een positief verhaal heeft. Het is sociaal aanvaard (net zoals alcohol), maar een aantal mensen kunnen er niet mee om.

Gezond gamen 

* als je kan stoppen wanneer je voor jezelf vindt dat het genoeg is geweest
* als je sociale contacten in het echte leven onderhoudt
* ...

Compulsief gamen

* wanneer de game/het internet misbruikt wordt = als er nadelen van zijn op andere levensdomeinen (school, thuis, vrienden, lichaam, werk, ...)

* De drie grote luiken van verslaving zijn:
- sociale media
- gamen
- porno

* Als je de controle kwijt bent. Dit is zo als je bijvoorbeeld in je hoofd al aan het spelen bent.

Zoals ik al wist door mijn eerdere opzoekingswerk, is internetverslaving nog geen erkende ziekte.



Oorzaken

* In relatie tot het individu

  • geen goede aansluiting bij leeftijdsgenoten
  • problemen in de thuissituatie
  • bepaalde problematieken (bv. depressie, ADHD, ASS)
De CAD-medewerker vertelde dat vooral jongeren met ASS vatbaar zijn voor internetverslaving. Zij kunnen zich dankzij het internet en games helemaal isoleren van de buitenwereld. 

* In relatie tot de leeftijd
  • aantrekkelijkheid bij pubers (zij zijn gevoelig voor korte termijn beloningen en die krijg je in games)
  • ...
* In relatie tot de kenmerken van de game
  • de status in de game behouden is belangrijk 
  • verslavend karakter van de game 

Welke problemen kan dit geven? 

* slaaptekort
* afkickverschijnselen (Ik vind het straf dat je toch afkickverschijnselen kan krijgen terwijl je niks neemt zoals drugs of alcohol, maar dit blijkt dus wel degelijk zo te zijn.)
* het is ten koste van andere activiteiten 
* sociale contacten verminderen (Heel vaak stoppen verslaafde jongeren met sporten omdat dat iets is wat ze gemakkelijk kunnen laten vallen om meer te kunnen gamen.)
* de kosten (abonnementen, het spel zelf, de console, ...)
* het humeur 
* vluchten van de werkelijkheid
* verslavend
* ... 

Risicogroep 

* jongens tussen 13 en 20 jaar (Hij vertelde dat er geen enkel meisje bij het CAD is voor een game-verslaving.) 
* jongeren met andere problemen (bv. sociale angst)
* ASS / Asperger 

Dit zijn dus zeker jongeren die wij in het BSO tegenkomen. Ik ga daarom in mijn achterhoofd houden dat een thema rond internetverslaving heel interessant en zinvol is in een jongensklas waarin een aantal leerlingen zitten met andere problemen. 

Advies 

* aansluiten bij de leefwereld van jongeren (= iets wat wij in de lerarenopleiding ook erin gedrild hebben gekregen :-) ) 
* aangeven van grenzen, maar tegelijkertijd ook ruimte laten voor de jongere zodat hij/zij kan experimenteren 
* open staan voor bevindingen en de waarden en normen in het digitale tijdperk 
* durven loslaten 

Hij vertelde ook nog dat ze de verslaafde jongeren het gamen helpen afbouwen op een motiverende manier.  De bedoeling is dat de jongere leert omgaan met verlokking. Bovendien wordt er gekeken welke vaardigheden de jongere mist. Het doel is absoluut niet dat de jongere stopt met gamen. De reden daarachter is dat je tegenwoordig niet zonder het internet kan. Het is veel belangrijker dat de jongere leert om prioriteiten te stellen. 

Het JAC gaat dus samen met de jongere op zoek naar alternatieven. Wat mist het kind wanneer je zijn games wegneemt? Vaak moet er bijvoorbeeld aan een laag zelfbeeld gewerkt worden. 

Ouders

* wijzen op rechten, verwachtingen en grenzen
* bij pubers is onderhandeling belangrijk 
* het is normaal dat als de jongere een nieuwe game heeft, hij veel wil spelen (best dus geen game kopen vlak voor de examens)
* actief meezoeken naar alternatieven (en die alternatieven moeten de moeite waard zijn)   * nadenken over belonen 

Over dat laatste heeft hij nog een goede tip meegegeven. Het is vaak zo dat een kind als beloning mag gamen. Blijkbaar is dat niet zo slim en kan dat problemen opleveren. Je kan gamen dus beter niet als beloning gebruiken.

Conclusie 

Doordat ik al vrij veel over Aloka Liefrink had opgezocht en het boek heb gelezen, was dit deel van de lezing niet veel nieuws voor mij. 

Over internetverslaving en de gevaren van sociale media had ik ook al wat opzoekingswerk gedaan, maar van de CAD-medewerker heb ik zeker waardevolle tips gekregen.

Ik denk dat onze generatie helemaal mee is met het internetwereldje en dus veel beter zal kunnen omgaan met onze kinderen op dat vlak. Voor de ouders (en leerkrachten!) die niet goed op de hoogte zijn, is het wel belangrijk dat zij zich zoveel mogelijk bijschaven.

Daarbij vind ik het ontzettend belangrijk dat kinderen terug meer buiten gaan spelen en deelnemen aan activiteiten. Als ik filmpjes bekijk op YouTube over kinderen die vertellen hoeveel ze gamen en wat het voor hen betekent, stel ik daar grote vragen bij. Ik wil niet dat mijn kinderen zo opgaan in dat gamen, maar ik vraag me af in welke mate je dat kan vermijden als ouder in deze maatschappij... Het is en blijft een belangrijk maar moeilijk onderwerp.

We leven in een digitale wereld die zeker niet zonder gevaren is. Het is een actueel thema dat zeker zijn plaats verdient binnen PAV.

Bronnen

http://www.ccdeadelberg.be/voorstelling/2012/10/24/lezing-aloka-liefrink-
http://bibliotheek.lommel.be/fb111ubml947guve0qnve177.aspx
Het boek 'Fotomodel gezocht'
http://alokaliefrink.com/over-aloka-liefrink
http://www.youtube.com/watch?v=SOr3YIfLaDc
http://www.gevarensocialmedia.nl/?pagina=3
http://www.computeridee.nl/artikel/internet/de-gevaren-van-sociale-media
http://www.menshealth.nl/Psyche/Artikelen/Psyche-tonen-op-pagina/Gevaren-van-social-media.htm
http://www.socialevraagstukken.nl/site/2011/10/21/het-tirannieke-gevaar-van-sociale-media/
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.1436224#
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Economie/article/detail/1517285/2012/10/15/Colruyt-dient-klacht-in-tegen-valse-Facebookreclame.dhtml
http://www.hbvl.be/nieuws/video/binnenland/extern-discussie-over-gevaar-facebook-laait-op.aspx
http://www.knack.be/nieuws/buitenland/facebookmoord-1-jaar-cel-voor-moord-op-15-jarig-meisje/article-4000166466228.htm#
http://nl.wikipedia.org/wiki/Internetverslaving
http://www.internetondercontrole.nl/doe-de-test
http://www.internetondercontrole.nl/wat-is-internetverslaving
http://www.fotoshoots.be/zoekertjes/model-gezocht/
http://www.youtube.com/results?search_query=gameverslaving

Geen opmerkingen:

Een reactie posten